Flow peleiss

Parikymment vuotta sitten Mihaly Csikszentmihalyi kehitti ksitteen “Flow“: tydellisen ja nautittavan tehtvn syventymisen tilan. Tm lienee tuttu monelle Pinserinkin lukijalle – sen voi saavuttaa vaikkapa ohjelmoidessa, blogatessa tai pelatessa.

Jenova Chen on tutkinut flow’ta pelien yhteydess. Hnen opinnytteens Flow in Games ksittelee pelien suunnittelua siten, ett ne toimivat tsmlleen rtymyksen ja kyllstymisen vlisell hienolla rajalla, eli siin jossa syntyy flow.

Tutkimuksen tuloksena on syntynyt joukko pelej, jotka pyrkivt saamaan pelaajalle aikaiseksi flow-tilan. Selaimessa toimiva flOw onkin kerrassaan mainio peli – yksinkertainen ja rentouttava, mutta ei kuitenkaan liian tyls. Zenilinen suorastaan?

Jotkut sanovat, ett Nintendon pelikonsolin pelit olisivat hieman samanlaisia – pelattavia ja viihdyttvi “vanhan ajan kunnon pelej”, eivtk rettmn tylsi kmpelit animaatiolyhytelokuvia, erikoistehosteita ja loppuun asti kulutettuja peliteemoja yhdistelevi tekeleit kuten monet nykyiset tietokone- ja konsolipelit.

Itse olen pssyt vieraantumaan pelien nykytarjonnasta, enk edes uskalla pelata niit harvoja tietmini hyvi pelej (Simcity, Civilization) koska valvoisin niiden kanssa kuitenkin koko yn. Silti olen hieman kiinnostunut Nintendo Wiist – voisiko se kenties tarjota pelikokemuksia joita ei ole kierrtetty 80- ja 90-luvuilta?

Asiat eivt tapahdu koskaan yksin – vain muutama piv sitten trmsin nettipajatsoon, jota omaksi ylltyksekseni pelailin pitkt tovit. Tss yhdell nppimell pelattavassa peliss on mys jotain kiehtovaa. Tulee ihan mieleen Vic-20:n Blitz kultaisen 80-luvun alkupuolelta. Ainoa peli jota sukulaisetkin halusivat pelata.

9 thoughts on “Flow peleiss

  1. Tuo Blitz oli muuten ainoa mun Vic-20 -peleist, jota meidn iti suostui edes koittamaan ja pelasikin muutamaan kertaan!

    Ainoan kerran itse jin ajan-pysyttvn-koukkuun monimutkaisemmassa peliss, kun kokeilin ekaa Tomb Raider-peli ensimmisen kertani. Siin oli magiikkaa ja neljn tunnin kuluttua havahduin, ett mitps se kello onkaan?! :-D

    Toki noihin pajatsoihin, pallon-tasapainotteluihin yms uusiin selkeisiin nettipeleihin vlill hetkeksi jumiutuu.

  2. Testailen tss juuri Wiit ja muutamassa ohjainta kyttvss minipeliss tulee juuri mainio flow. Ja toi pajatso on ihan hitti. Tulee mieleen se yksi flipperi jota tahkotiin C64:ll ihan liikaa. Se oli eka, jossa pallo tuntui liikkuvan “oikeasti” tietokoneen ruudulla eli eka fysiikkamallinnus jonka nin.

  3. rtymyksen ja kyllstymisen vlisell rajalla syntyy kyll mielestni lametus eik flow. Outoa. :-)

  4. Olen mys testaillut Wii Sportsia ja se on kuin suoraan kierrtyst 80- ja 90-luvuilta. Wiin “Duck Hunt” on lhes 1:1 muinaisen NES-version kanssa, paitsi ett kapula on huonompi kuin NES Zapper.

    http://en.wikipedia.org/wiki/NES_Zapper

    Mutta taidan kuitenkin hankkia Wiin pojalle leluksi, itse pelaan jatkossakin PC:ll.

  5. flOwia ja nettipajatsoa kyll jaksoi pelata yllttvn kauan. Ja tuo Cloud kuulostaa sen hyvlt, ett oli pakko pist lataukseen.

  6. Pelasin flOwn matovaiheen loppuun (tyhjensin kaikki syvyydet), peli muuttui oranssiksi ja sitten olisi pitnyt ruveta pelaamaan pallukkana. En en jaksanut. Hauska peli kyllkin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *