Lisätty todellisuus peleissä

Vähän yli vuosi sitten sivusimme Pinserissä lisättyä todellisuutta (kahdessakin jutussa), englanninkieliseltä nimeltään augmented reality. Ajatuksena on siis täydentää ympärillämme olevaa todellisuutta tietokoneiden avulla. Ilmiötä saattaa olla hieman vaikea kuvitella, mutta ehkäpä tämä ranskalainen videoleike selventää mistä on kyse: “The future of the Video Games” (Realvideo). Tuo on vielä teknologiademon asteella, mutta itävaltalaiset ovat keksineet jotain hauskempaa…

Muistatko Tron-elokuvan 80-luvulta? Siinähän nähtiin nykyisen matopelin esi-isä, “valomoottoripyöräpeli”. Kaksinpelissä liikutaan pelilaudalla ja yritetään saartaa toinen pelaaja omalle kulkureitille ilmestyvän viivan sisään. Näitä pelejä on sittemmin nähty lukuisina eri versioina tietokoneissa ja kännyköissä.

Tämän pohjalta onkin kehitetty mahtava peli-idea: GPS::Tron. Annetaan kullekin pelaajalle matkapuhelin, varustetaan se GPS-paikantimella ja pelataan reaalimaailmassa! Kännykän näytöllä näkyy kartta johon piirtyy viiva kulkemasi reitin kohdalle. Jos toinen pelaaja siirtyy kohtaan josta olet kulkenut, hän häviää.

Peliä voi pelata vaikkapa juoksemalla puistossa, mutta oikeaan Tron-tunnelmaan pääsee tietysti hyppäämällä auton tai moottoripyörän selkään ja ottamalla pelikentäksi kaupungin kadut.

Kuka ehtii lanseerata tämän ensimmäisenä Suomessa?

(via Kotaku ja digg)

6 thoughts on “Lisätty todellisuus peleissä

  1. Ei nyt ihan sama asia mutta liippaa sopivan lhelt…

    Lueskelin nimittin tuossa Retro Gamer -lehte jossa oli pieni maininta vanhasta Theatre Europe -strategiapelist vuodelta 1985. Peli sijoittuu kutakuinkin nihin aikoihin ja keskittyy ydinkriisiin idn ja lnnen vlill, ei mitn ihmeellist sinns.

    Se mik oli hauska lis tuohon oli ett ilmeisimmin laukaisukoodeja varten piti soittaa maksulliseen numeroon josta sitten vastaaja lateli sopivan sarjan salasanoja. Lehdess ollut maininta sislsi viel vuolasta tilityst siit miten jnnittv oli pelata tuollaista tosielmkomponentin sisltv tietokonepeli tenavana.

    Noh, ei tm oikeastaan ollut yhtn samaa asiaa mutta tulipahan nyt avauduttua. ;)

    Sumppi

  2. Odotamme ensimmist peltikolaria jonka kiellettyyn ajosuuntaan kiihdyttv GPS::Tron -pelaaja aiheuttaa. Tulee olemaan varma mummojen paheksunnan kohde ja ihanteellista lppimateriaalia :-)

  3. Pelin pakkauksessa hmrn muistikuvani mukaan paksuhko manuaali, ja pokeja sai muualta. Numero ei kyll kuulosta tutulta. Kostopommitus sit vastoin liiankin. “Thank you for your attention.”

  4. Tampereen yliopiston Game Research Lab tutkii pervasiivista pelaamista (usein kytetn synonyymin ARG:lle)ja tekee prototyyppejkin peleist.

    http://www.uta.fi/hyper/gamelab/projects.html
    (Noista projekteista MOGAME ja iPERG ovat projekteja pervasiivisista/augmentoiduista peleist)

    Varsinkin toi iPerg:in Eu-projekti on niin masiivinen ett tuon tyyppisiin peleihin taidetaan olla panostamassa tutkimus ja kehityspuolella nyt ihan tosisaan.

    http://iperg.sics.se/

  5. Hypermedialabran vieraana eilen ollut Katie Salen esitteli muutamankin pelin, jotka tuohon lokeroon osuvat. Vaikuttavin oli varmasti Siggraphissa kokeiltu Squidball ( http://movement.nyu.edu/commotion/squidball/ ), johon kuului 4000 ihmist, 22 liikkeentunnistavaa kameraa, heijastavalla aineella siveltyj shavaintopalloja ja nyttkangas…

    Toinen oli Big Urban Game ( http://design.umn.edu/go/project/TCDC03.2.BUG ), jossa ihmiset saivat nestmll ohjata kolmea isoa puhallettavaa pelinappulaa lpi kaupungin.

    Jotkut Civ3:n pelaajat harrastavat kollektiivipelaamista nestmll kaikesta mit peliss tehdn. ( http://demogame.civfanatics.net/oldsite/civ3/html/index.html )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *